2013. október 18., péntek

Mindennapi kenyerünk


Fehér tönkölylisztből készül cipó
Az eredeti receptet Kalmár gabonatermesztő úrtól kaptam, mivel tőle szoktunk tönkölyliszteket venni. Azután már én is kicsit variáltam rajta, de az ő eredeti receptjét meg nem találom, úgyhogy álljon itt az enyém:
1 kg liszt (általában teljeskiőrlésű tönkölylisztet használok)
kb. 7 dl víz (ennek egy része lehet tej, úgy kicsit "kalácsosabb" íze lesz a kenyérnek.
3/4 kocka élesztő (szárítottból kb. 14 g) ezt elég nehéz megmondani, mert sokmindentől függ: liszt minősége, hőmérséklet, az alapanyagok hőmérséklete stb., ki kell tapasztalni. Nekem a háromnegyed kocka körüli mennyiség általában elegendő. Mikor mekkorát török :)
1 evőkanál só
2-3 evőkanál olívaolaj, dióolaj, mogyoróolaj, mangalica zsír, tökmagolaj vagy esetleg vaj. (margarint semmiképpen nem használok, olvastam ugyanis, hogy néhány hidrogén-atom a különbség ahhoz, hogy az összetétele szerint műanyagnak számítson.
pici méz, vagy nyírfacukor
én szoktam bele néhány tekerésnyi borsot is őrölni.
Szóval, fogom a lisztet, beleöntöm a kelesztőteknőmbe. A közepébe mélyedést csinálok, abba öntök a 7 dl vízből (ami jó, ha langyos) egy keveset, mondjuk 1,5 dl-t. Ebbe belemorzsolom az élesztőt, és belefolyatom a mézet. A lisztből ráhintek egy keveset, majd letakarom és várom, hogy az élesztő megtegye a dolgát. Akkor beleöntöm az olajat, sót, borsot és a vizet (először úgy, hogy kb. 1 dl maradjon, hátha nincs is rá szükség) és elkezdem a dagasztást. Közben meglátom, hogy kell-e bele még az az 1 dl víz, vagy nem.
A dagasztásnak akkor van vége, ha a kenyértészta az edény oldalától is és a kezemtől is szépen elválik. (magyarul, már nem ragad hozzá)
Ekkor letakarom, kelesztem kb. 1 órát, utána átgyúrom, megformázom, a tetejét megkenem vízzel. Itt lehet rá magokat szórni: szotyola, len, szezám stb.) Vagy egy darab tésztát félretéve ilyen kacskaringókat gyártani, mint a képen. Esetleg csak simán beírdalni, nem túl mélyen.
Ekkor még egyszer kelesztem kb. 15-20 percet, addig bekapcsolom a sütőt 180 fokra. (sima gázűzhely, nem légkeveréses)
Vajjal kikent tepsiben szoktam sütni, de sokaktól hallottam, jénai edénybe teszik. Így a formája teljesen olyan lesz, mint egy cipónak. Szép magas is. Itt a jénait először a sütőben fel kell forrósítani, különben nem jön ki belőle a kész kenyér. De ha biztosra akarunk menni, akkor vajazzuk is ki.
Én szoktam kerekre is és hosszúkásra is nyújtani, mikor mihez van kedvem. Sőt ebből a tésztából szoktam zsemlét, kiflit is sütni.
Nagyjából 55-60 perc alatt szépen megsül. Szoktak az alsó rácsra vízzel telt edényt rakni, hogy a kenyér párában süljön, én még nem próbáltam. Illetve, ha nagyon pirulna valakinek - velem ez még nem fordult elő - akkor alufóliával le lehet takarni.
Úgy ellenőrizhetjük, hogy biztosan megsült-e, hogy ha az alját kopogtatjuk, olyan kongó hangot ad. (ez persze először nem támpont, de sokadjára észre lehet venni a különbséget)
Ha megsült, akkor hideg vízzel le kell spriccelni, attól lesz szép cserepes a teteje. Nekem ez nem mindig sikerül.
Fontos, hogy rácson hűtsük ki, hogy ropogós maradjon az alja is, különben a párától megnedvesedik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése