2014. július 25., péntek

Lenmagos teljeskiőrlésű búzakenyér


Kipróbáltam a teljeskiőrlésű búzalisztet kenyérsütésre. Nagyon könnyű vele dolgozni és igazán finom lett a végeredmény. A recept következő volt:
1 kg teljeskiőrlésű búzaliszt
7 dl melegvíz
1 marék só
3 dkg friss élesztő (vagy ennek megfelelő szárított)
2 kiskanál fruktóz
1 dl olívaolaj
frissen őrölt bors
A lisztet a kelesztőteknőbe szitáltam, a közepére mélyedést készítettem, ebbe a 7 dl melegvízből kb. 1,5 dl-t öntöttem, belemorzsoltam az élesztőt, és hozzáöntöttem a fruktózt. (xilitet és nyírfacukrot nem lehet a kelesztéshez használni, mivel az élesztőgombákra semmilyen hatással nem lesznek, ugyanis ezek a cukrok nem szolgálnak táptalajjal)
Míg várok, hogy az élesztőgombák megtegyék a dolgukat, addig a maradék 5,5 dl vízhez hozzáadjuk a sót, olajat, borsot. Ha az élesztő felfutott, apránként hozzáöntögetve a sós-olajas-borsos vizet elkezdtem a dagasztást. Ennek időtartamát nem lehet előre megmondani, hiszen függ a hozzávalóktól és a hőmérséklettől is. Akkor jó, ha a kéztől és az edénytől is elválik a tészta. (ez itt most 20 percet vett igénybe, persze kézzel).
Ekkor jön a kelesztés: duplájára, ez itt most 1 órát vett igénybe. Ezután még néhány gyors mozdulattal átgyúrom, formázom, felteszem a sütőlapra, bevágom a tetejét, lekenem vízzel, megszórom magokkal és újabb 15-20 percig kelesztem. Ez alatt a sütőt előmelegítem 190 fokra (sima gázsütőm van) és egy lábosban vizet helyezet a sütő aljára. Ha letelt a 15-20 perc, akkor a sütőbe tolom, és kb. egy óra alatt készresütöm. (írtam már, hogy akkor jó, ha kong az alja, ha kopogtatjuk)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése