2015. január 26., hétfő

Szappan, újra :)

Most egy narancs illatú kókuszos-csokis szappant készítettem, szintén saját recept alapján:

Hozzávalók:

100 g olívaolaj
250 g kókuszzsír
200 g sheavaj
100 g vaj
114,3 g NaOH
304 g házi kókusztej
3 evőkanál a fenti kókusztejből megmarad reszelékből
3 evőkanál kakaó
20 ml édesnarancs illóolaj

Eszköz hozzávalók:

- védőfelszerelés (szemüveg, kesztyű, köpeny)
- mérleg
- hőmérő
- keverőkanál
- botmixer
- kancsó vagy valamilyen nyeles lábas ami hő-, lúg- és saválló.
- valamint egy lábas, vagy fazék, amiben felmelegíthetjük az olajakat, aztán elég nagy, hogy hozzáönthessük a lúgos oldatot is.

Első lépésként kimértem a folyadékot és a NaOH-t. A folyadékot beleöntöttem egy hőálló üveg kancsóba, ezt beletettem a mosogatóba. Erre azért van szükség, ha esetleg kifutna az oldat, akkor így a legbiztonságosabb. A NaOH mérésére egy eldobható műanyag poharat szoktam haszálni.
Aztán apránként, nagyon óvatosan a folyadékba (!) öntöttem a NaOH-t (és nem fordítva!!!) és a kanállal óvatosan elkevertem, hogy feloldódjon. Itt leírom újra, hogy a NaOH használatánál kötelező a védőszemüveg és a védőkesztyű, illetve védőruha használata, mert súlyos égési sérüléseket és szemkárosodást okozhat. Ha megtörtént a baj, és belement a szembe, akkor több percig tartó óvatos öblítés szükséges. És persze orvos. Lenyelve viszont tilos hánytatni - mint minden vegyszert, hiszen amikor visszafelé jön, akkor is súlyos sérüléseket tud okozni a nyelőcsőben. Szájöblítés és azonnal orvos. Erről bővebben a házipatika.com oldalán olvashattok.
De azért nem kell megijedni, kellő elővigyázatosság mellett teljesen biztonságosan használható.

Szóval beleöntöttem a NaOH-t a folyadékba, ami ugye ilyenkor nagyon gyorsan, nagyon magas hőmérsékletet ér el. Keverés után félretettem hűlni (itt is vigyázni kell, olyan helyre tegyük, ahol sem háziállat, sem gyerek nem éri el) mivel nekem 45-50 fokosan lesz rá szükségem.
Amíg a lúgos oldatom hűlt, addig kimértem és összekevertem az olajakat-zsírokat és azokat pedig folyamatos keverés mellett elkezdtem felmelegíteni, hogy itt is elérjem a 45-50 fokos hőmérsékletet.

Amikor a lúg lehűlt, az olaj pedig felmelegedett a kellő hőfokra, akkor a lúgos oldatot (és soha nem fordítva) óvatosan beleöntöttem az olajos keverékembe.
Aztán botmixer segítségével elkezdtem a kettőt összedolgozni. Ezt a műveletet addig kell folytatni, amíg úgymond "pudingosodni" nem kezd a massza. Ez a szalagfázis. Vagyis amikor az ujjaddal belerajzolsz (kesztyű!) a masszába, akkor annak percekig ottmarad a nyoma. Ilyenkor fellélegezhetünk, mert ez az első fontos mérdföldkő a szappankészítés folyatában.
Azután beletettem a 3 evőkanál kókuszreszeléket, az illóolajat és fakanállal elkevertem. Majd a massza kétharmadát beleöntöttem a formába.
A megmaradt egyharmadhoz hozzákevertem a kakaóport, ezt is beleöntöttem a formába és kanál segítségével megpróbáltam márványosra összekeverni. (azaz lentről felkevertem a masszát, fentről meg le, hogy a két szín belemenjen egymásba, de mégse legyen teljesen összekeverve).
Aztán a végén az ujjammal jól kiszedtem a fazekamban marad masszát (kesztyűben, hiszen a lúg még jelen van, és így is tud marni) és egy szív formába tettem. Ehhez kevertem még narancs illóolajat, és még egy csipet kókuszreszeléket, próbaképpen, hogy legyen összehasonlítási alapom és ezt is félretettem dermedni.
24-48 óra múlva ki lehet venni a formából, (ez függ a szappan keménységétől, de a szappankalkulátor azt is megmondja, hogy az általunk kreált összetevőjű szappan mennyire lesz kemény) ugyanis a szaponizáció ennyi idő alatt lezajlik, fel lehet vágni a kellő méretű darabokra és száraz, szellős helyen pihentetni. Ahhoz, hogy a szappanunk használható legyen 4-5 hétre van szükség. (van aminél még több)
És akkor íme, ilyenre sikerült:

24 óra múlva kiborítottam a formából, akkor így nézett ki:


Felszeletelve: (itt figyelni kell, mert nálunk a kölykök rendszeresen sütinek nézik a szappanokat, nehogy véletlenül beleharapjon valaki az egyikbe :)


A próba szív:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése